Alla inlägg den 1 februari 2008

Av Teater med häst och hund - 1 februari 2008 07:04

Igår hade jag äran att bevittna ett av de bästa träningen på länge. Garik Kirokosian kom och höll en grundläggande Akrobatik-lektion för 5 killar och en tjej. Dessa ungdomar hade visserligen jobbat med kroppen förut, men det de visade efter bara två timmar med en duktig tränare slog allt jag hittills hade sett av de. Det var verkligen förbryllande hur Garik fick de att sträcka på kroppen, jobba mycket snabbare och mera balanserat på nolltid. Jag hade varit med om en och annan gymnastik-lektion till min tid (det blir så, om man har en mamma som är gymnast och idrottslärare ;-)) , men aldrig sett en duktig, ambitiös cirkusartist jobba med ungdomar. WOW!

Och han siktar högt! Det jag fick se på slutet av träningen var 3 killar med var sin partner ståendes på axel, som gungade som om de redan stod på hästrygg. Sen släppte de ner sin partner, en halvvändning, hoppar ned ifrån hästen och radont-flikflak bägge samtidigt. Som värsta trickridnings-gruppen!

Det här är basic för Garik. Han har jo jobbat på cirkus i 18 år, mest på trapez men också med trickridning och voltige. Det var så roligt att se killarnas ansikten, när han beskrev vilka tricks de kommer göra sen: bakåt-volter från en häst över till en annan häst, som springer bakom den första. Eller flik-flak på hästrygg. De tror inte att de kan sånt - men jag såg jo i går att det inte alls är så långt borta! (Känns mera som om hästarna inte duger nu, att de inte kan tillräckligt mycket)

Garik lyckades dessutom att flika in sann cirkus-anda (vi jobbar i grupp, alla för en-en för alla) och hur man tackar och visar respekt till publiken!

Bara det fortsätter så här och alla har kul och tillräckligt med tid för träningen..ja, då kommer vi får en VÄLDIG bra hästakrobatik-grupp.

imponerad Ari

Presentation

Omröstning

Var är Fido?
 I nedre högra hörnet
 I nedre vänstra hörnet
 I övre högra hörnet
 I övre vänstra hörnet
 Vad är en Fido??

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards