Direktlänk till inlägg 19 augusti 2007

Ligga eller inte ligga - det är frågan....???

Av Teater med häst och hund - 19 augusti 2007 22:47

Idag var det snabbträning av vårt lilla program till "Rohan-numret". Tilberi skall hoppa över hinder, gå runt mig och snurra runt på pallen. Vi gjorde allt en gång, mest för att visa min sambo Leif som idag gjorde ett av sina sällsynta besök på Isgård. Övningarna fungerade hyfsat, men det märktes att Tilberi ville göra något mera. Han drog sig mot mitten av paddocken hela tiden och jag fick hämta honom tillbaka till mig några gånger.

Jag har ju övar en del på att han skall lägga sig ner, men skippat detta i programmet eftersom jag inte trott att han skulle hinna lära sig det. Idag lade han sig ner direkt när jag tog av honom tränset och låg sen kvar en lång stund. Kanske måste det få lov att vara med ändå...

Visst är han jättesöt!!

Ylva

 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

20 augusti 2007 07:58

Urgullig! Vilken goding! Fräckt att han ligger så lugnt. Ska kolla i gamla inlägg hur ni gjorde. Jag har lyckats få min häst att lägga sig genom att fångabeteendet vid ett tillfälle. Lägger sig nu ner, men vi filar på hur.

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

aragorn

20 augusti 2007 10:33

Tilberis första free-shapade trix!! Det måste bara visas upp i Rohan! Första övning, hästar själv har kommit på brukar bli deras favorit...nu gäller det bara att få läggandet under stimulus-kontroll, så att Tilberi inte lägger sig utan signal. Tänk, vad roligt det är: en häst, som allra helst lägger sig! ;-))

 
Ingen bild

Jana

20 augusti 2007 12:30

Vad kul! Äntligen! Det ska du visa upp live imorgon.

 
Ylva

Ylva

25 augusti 2007 15:15

Har inte skrivit något tidigare i bloggn om hur jag har tränat att han skall lägga sig. Jag har under flera års tid ofta släppt honom lös i paddock eller longervolt så att han fått rulla sig efter att träningspasset är slut. (Tips på en kurs med Einar Ödur Magnusson - hästen uppfattar detta som en belöning...)Sedan lade jag till ett "kommando" för att han skall rulla sig- jag skrapade med foten samtidigt som han rullade sig. Nr vi tränade komplement och försökte få honom att lägga sig med snören och allahanda hjälpmedel kom jag på att man kanske skulle kunna använda rullandet istället och få honom att lägga sig ner mer frivilligt. Så jag släppte honom i paddocken,skrapade med foten och han lade sig ner för att rulla sig. Jag klickade och slängde mig fram med matskålen och han fick ligga ner och äta upp allt!! Sen har jag fortsatt att träna för att få det hela mer under kommandokontroll och det går bättre o bättre! Skrapa med foten betyder nu (oftast)"Lägg dig ner". Idag gjorde det iallafall...

http://isgardsteater.bloggagratis.se

 
MariaY

MariaY

26 augusti 2007 12:27

Anser du att skrapa med foten är lättare att lära in som kommando än att använda ett ord eller annan gest?

http://cowgirlup.bloggagratis.se

 
Ylva

Ylva

26 augusti 2007 13:53

Svårt att säga. Det är inte så noga genomtänkt. Hästarna börjar ju ofta med att skrapa med hoven innan de lägger sig för att rulla sig. Så då blir ju kommandot detsamma som hästen skall göra. De härmar det som man gör. Och det är ju ett tydligt kommando som både syns och hörs. Kanske kan man göra om kommandot till ett muntligt genom att

http://isgardsteater.bloggagratis.se

 
Ylva

Ylva

26 augusti 2007 14:14

Råkade trycka på "skicka kommentar" innan jag var färdig...
Jo, man kanske på lång sikt kan göra om kommandot från en gest till ett muntligt kommando (om man vill det )genom att först göra båda kommandona samtidigt(gest + muntligt) och sedan successivt gå över till muntligt.
Men jag tror att det är svårare att lära in ett muntligt kommando direkt. En gest är nog tydligare för dem. De kommunicerar ju själva mycket genom kroppspråket. Vilken gest man väljer är kanske inte det viktigaste, men jag valde "skrapa med foten" eftersom jag tyckte att den passade bra till övningen, och det kändes som ett tydligt och naturligt kommando.
Jag tror att det kan vara lättare för hästarna att se skillnad på gester än att höra skillnad på olika ord. Men detta är bara vad jag tror...
Det kan säkert vara olika från häst till häst också vilket som passar bäst, och beroende på vad de skall lära sig.
Inte helt enkelt att veta hur man skall göra, en hel del tur behövs också. :-)

http://isgardsteater.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teater med häst och hund - 22 augusti 2009 09:13

Nu har jag flyttad alla länkar osv till vår andra blogg och så småningom får ni vänja er att bara titta där om ni vill veta vad som händer här. Det här är alltså sista inlägget i teaterbloggen, från och med nu lägger vi helt enkelt allt ut i den andr...

Av Teater med häst och hund - 21 augusti 2009 18:50

Idag hade vi premiär med ”Göran och draken”, vårt program till de allra minsta. Vi hade den bästa kulissen hittills..ett pillabyrint som fanns i förskolans trädgård. Vi hade alltså gånger och kojor som Göran-Jana och Hathil-draken kun...

Av Teater med häst och hund - 19 juli 2009 17:12

Igår uppträdde vi på ett fint ställe...grannarnas gård, där de höll fiskefest. Otrolig tjusig bakgrund och kanonfint gräsmatta! Hundarna var på bra humör och akrobatiken gick som en dans..Det är roligt att spela för glad publik (jag var lite orolig f...

Av Teater med häst och hund - 29 juni 2009 09:09

Tomas och Jonathans parakrobatik har fått ny skeppnad...samma program som de visar i "Hästfolkets totem" (och då i motljus som skuggspel) har fått ett nytt tema som även passar in i "Fidos picknick". 20-tals-musik alltså och 20-tals-utstyrsel. ...

Av Teater med häst och hund - 27 juni 2009 07:34

Så här ser ingången till teatret ut när vi har sommarlov...dvs utan att cafeterian är igång. Vi har fortfarande inte hunnit att måla gavelsidan, men det ordnar sig nog under sommaren...fler bilder finns på hemsidan under " scen".. Ari  ...

Presentation

Omröstning

Var är Fido?
 I nedre högra hörnet
 I nedre vänstra hörnet
 I övre högra hörnet
 I övre vänstra hörnet
 Vad är en Fido??

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards