Direktlänk till inlägg 27 augusti 2007

Hela Moria

Av Teater med häst och hund - 27 augusti 2007 09:06

Igår kväll körde Hathil för första gången hela Moria. Vår Moria är en byggställning med en massa gångbrädar, en ramp och två tunnlar som in- och utgång - en tredimensional agilitybana alltså. Moria är helt klart hundarnas favorit i paddocken men hittills rusade vi runt därinne som om "hinderna" inte var numrerade. In här, upp där, lite fram och tillbaka, men inte hela vägen upp därför att det inte var färdigt där uppe. För två eller tre veckor sedan hade jag klickat Hathil runt hörnen så att han skulle lära sig den "rätta" vägen, alltså den vägen som han ska gå för teatern, men det satt inte riktigt i huvudet på honom och jag vågade inte köra hela saken för att inte förstöra början.

Igår var Malin och jag med våra hundar på en fin liten agilitytävling i Arvika. Det var jätteroliga snurriga banor även om jag diskade oss i båda lopp. Första gången fick Hathil ta om A-hindret pga av ett överflugen kontaktfält. Det är inte så att han inte vet vad han ska göra i kontaktfälten, de fungerar utmärkt i träningen, jag kan springa ifrån honom och han står kvar tills jag säger "Los!". Men på tävlingar påstår han att han inte behöver stanna upp där. Han vet att risken att man får ta om hindret är ganska liten när vi har en massa åskådare. Att ha en teaterhund innebär inte bara fördelar...

Men Malin fick pris med Tazzi!

När vi kom hem hade vi tid för lite mat men sedan var det fylketräning. Vi repade hela inledningen inklusive olika färdar och Vattnadal. Det gick utan problem. Medan vi hade varit borta hade de här på gården byggd färdig bron mellan de två tornen. Malin hade redan varit och testat med Ruffsa och tänkte kolla vad Hathil säger efter träningen. Ingen fara att hunden var för trött, Hathil hade suttit upp hela vägen hem från Arvika och skrattat i bakspegeln. Agilitytävlingar är nämligen inte jobbiga.

Jag bestämde mig för att testa hela vägen genom Moria och upp, över bron och sedan ner genom det goda tornet. Och det funkade hur bra som helst. Han hade inte glömd ett dugg. Jag skickade in honom genom tunneln och han sprang hela varvet utan att ens tänka efter. Kanske att Moria var ganska enkelt för honom efter Arvikas hopp-2-bana? Nästa gången jag skickade in honom sprang jag runt och klättrade in i Moria, jag med. Jag kom fram i god tid för att skicka ut Hathil igen på sitt andra varv runt. Ut genom tunneln, in genom tunneln och hela vägen runt på egen hand. Sedan upp och bromsa hunden som redan är på väg att springa över bron (hur vet de??). Allt funkade jättebra, enda saken är att han ska vara bakom mig så att han tar det någorlunda lugnt och sansat på bron. Ner genom vita tornet och in med hela huvudet in en hink med hästmüsli som någon hade glömt och som stod där som om den hade väntad på just Hathil. Ett självbelönande torn...

Vi körde det hela två gånger till och sedan var hunden äntligen tillräckligt trött för att sova hela kvällen. ;-)

Jana

 
 
Ingen bild

Merry och Pippin

28 augusti 2007 14:16

Vi kan också går genom Moria! Fast det är svårt att hitta ingången..inte så lätt att komma ihåg lösenordet. Nånting i stil med "kompis" eller så. Vilken kompis menas det? Frodo? Vi ska nog gå och fråga Gimli, han borde veta...
Förvirrad, Merry och Pippin

 
Ingen bild

Sam ;-)

28 augusti 2007 16:10

Mellon! Sluta skälla och lyssna någon gång...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teater med häst och hund - 22 augusti 2009 09:13

Nu har jag flyttad alla länkar osv till vår andra blogg och så småningom får ni vänja er att bara titta där om ni vill veta vad som händer här. Det här är alltså sista inlägget i teaterbloggen, från och med nu lägger vi helt enkelt allt ut i den andr...

Av Teater med häst och hund - 21 augusti 2009 18:50

Idag hade vi premiär med ”Göran och draken”, vårt program till de allra minsta. Vi hade den bästa kulissen hittills..ett pillabyrint som fanns i förskolans trädgård. Vi hade alltså gånger och kojor som Göran-Jana och Hathil-draken kun...

Av Teater med häst och hund - 19 juli 2009 17:12

Igår uppträdde vi på ett fint ställe...grannarnas gård, där de höll fiskefest. Otrolig tjusig bakgrund och kanonfint gräsmatta! Hundarna var på bra humör och akrobatiken gick som en dans..Det är roligt att spela för glad publik (jag var lite orolig f...

Av Teater med häst och hund - 29 juni 2009 09:09

Tomas och Jonathans parakrobatik har fått ny skeppnad...samma program som de visar i "Hästfolkets totem" (och då i motljus som skuggspel) har fått ett nytt tema som även passar in i "Fidos picknick". 20-tals-musik alltså och 20-tals-utstyrsel. ...

Av Teater med häst och hund - 27 juni 2009 07:34

Så här ser ingången till teatret ut när vi har sommarlov...dvs utan att cafeterian är igång. Vi har fortfarande inte hunnit att måla gavelsidan, men det ordnar sig nog under sommaren...fler bilder finns på hemsidan under " scen".. Ari  ...

Presentation

Omröstning

Var är Fido?
 I nedre högra hörnet
 I nedre vänstra hörnet
 I övre högra hörnet
 I övre vänstra hörnet
 Vad är en Fido??

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards