Alla inlägg under augusti 2007

Av Teater med häst och hund - 17 augusti 2007 12:18

Jonathan och Robert har fått ganska höga stiltor...De kommer agera ent (träd) med dem. Det tog inte lång tid alls tills de började röra sig sakta, sakta, sakta. Jonathan pratar entiska till och med ;-) Fangorn blir jättehäftigt, det är riktig läskigt när de två enter kommer nära en och är nästan tre meter höga! Saknas bara lite didgeridoo-brumm...

På bilden ser man Lavskägg inkognito dansar twist..

Av Teater med häst och hund - 15 augusti 2007 09:34

Nu tränas det för fullt! Det är bara några veckor kvar till genrepet. Trölli, Tomas och Hanna har blivit ganska samspelda. Parakrobatiken på marken fungerar nu utan att Trölli håller på och stör. I början var han väldig förvånad när Tomas lyfte Hanna och Trölli höll sitt huvud mellan de två hela tiden, som om han ville påpeka att de skulle upp på ryggen hos honom. När inte det funkade försökte han att lägga sig bredvid, den hästakrobaten. Synd att jag inte hade med kameran då...

Senaste träningen verkar Trölli även har fattat att man går runt på volten även när man har två akrobater på ryggen. Förra årets program avslutades på det viset och han visste rätt väl att han ska komma in i mitten så fort Ylva på hans rygg satte sig på Daniels axlar. Nu är det alltså tvärtom: vi börjar programet på detta sättet. Inte lätt för en snart 30-årig häst att tänka om. Trölli anstränger sig verkligen att vara till lags, bara för att vara med... det gäller Tomas och Hanna också, ;-))

Jag blir så glad när jag ser de träna!

Ari

Av Teater med häst och hund - 14 augusti 2007 09:53

Man anar ju inte hur mycket jobb det är som ligger bakom teatern i det dolda. Bara reklambiten håller Sigurd ganska sysselsatt. Det är så mycket som ska redigeras, lay-outas (??) och fotograferas. Han trodde kanske att det värsta jobbet var över när hemsidan var någorlunda färdig. Men, icke.. varje gång jag skriver i blogget måste han lägga till bilderna till exempel;-)

Sen hjälper han Stephan med bygget, ställer upp som hundvakt och sköter om hästarna och gården. Ibland missbrukar jag honom som skyltdocka, när jag tar mått till scendräkterna eller bara vill se hur kostymen tar sig på manliga skådespelare. Den dräkten han fick sätta på sig idag fungerade definivt inte! Eller vad tycker ni om den söta ödlan ;-))

Ja, det är inte lätt alla gånger att vara sambo på Isgård! Skärskild inte när man står framför två hysteriskt skrattande "koreografer" och ska agera Fangorns träd!

Ari

Av Teater med häst och hund - 10 augusti 2007 10:43

Hästträning funkar inte alla gånger som man hade tänkt sig. Sen Hamar har upptäckt att det är kul att vara kreativt är det mycket svårare att han endast lär sig det som jag vill att han ska kunna. Nuförtiden går han inte längre framåt till exempel. Han bara ryggar mot mig. Det är ganska absurd i sig..tänk är en häst som man ropar, som vänder sig bums och backa intill en. Oftast försöker jag att använda mig av det han hittar på..den här gången tänkte jag, att han väl kan backa intill en av lådorna och så hoppar jag upp på honom bakifrån. Svår grej..Hamar är fortfarande rätt känslig vad det angår hjälparna. Dessutom kommer han gärna mot mig även i sidled. Han börjar blanda ihop allt han kan...det är kanske dags att lägga till tydliga kommandon till det han gör :-( Det är jag inte alls bra på....

Eller så blir teatern en fullständig improvisation!

Ni, som kommer och tittar på teatern vet nu iallafall att Hamar egentligen ska backa när jag står på lådan och att jag inte har en aning om vad han kommer att hitta på då. Spännande, eller hur?

Ari 

Av Teater med häst och hund - 10 augusti 2007 10:31

Hur man får minsta hästen på gården att se imponerande och farligt ut:

1. Fart!! Socki lär sig just nu att galoppera ikapp Eva, om inte att säga omkull Eva. Han är redan rätt bra som förföljare.

2. Storlek! Upp med Socki på lådorna! Det är en av hans favorittrix, enkelt att begripa och utföra. Han kombinerar det redan med farten och då är det ibland svårt att bromsa uppe på lådan!

3. Eld! Med lite tur lär Socki sig även att hoppa genom en eldring. Problemet är inte elden, som man kunde tro, utan att få tillräckligt med fart att han verkligen hoppar. Än så länga kliver han genom ringen :-(

Ari 

Av Teater med häst och hund - 7 augusti 2007 21:22

Idag var det dags för Eowyn(Ylva), Aragorn(Ari), Tilberi och Hamar att försöka få lite ordning på sitt gemensamma ridprogram.

Naturligtvis var det den varmaste dagen på länge. Solen stekte från himlen, svetten rann och bromsar och andra ettriga flygande varelser gjorde allt för att distrahera både oss och hästarna. Inte helt optimala tränings- förutsättningar alltså. Alltid bra att ha något att skylla på!


Vi skall rida vårat program mestadels i tölt, lite galopp och skritt och försöka få med några "dressyrövningar" som öppna, sluta och bakdelsvändning. Som avslutning skall hästarna buga (helst med oss på ryggen- hm, det blir svårt...).

Vi hade redan gjort ett program dagen innan och började med att rida igenom det. Efter några små ändringar tycker jag att vi fick till det riktigt bra, åtminstone i skritt. Vi tyckte att vi var redo för lite mera tempo och testade programmet i tölt.

Som vanligt när man rider så blir det väldigt mycket svårare när man rider snabbare. Nu skulle vi dessutom försöka komma ihåg ett program och styra hästen på en gång. Helst skall man hålla koll på sin ridpartner också, göra alla moment samtidigt som denna och på rätt ställe - och så skall det se lätt och harmoniskt ut. Det sistnämnda har vi ännu inte riktigt uppnått än...


Varken Hamar eller Tilberi är särskilt intresserade av att gå nära brevid en annan häst. De vinglar fram och tillbaka och är svåra att styra. Hamar tycker dessutom inte alls om att mitt spö med jämna mellanrum råkar peta till på hans rumpa när jag har det i fel hand.

Tilberi vill helst följa efter Hamar hela tiden trots att jag styr åt andra hållet.

Förhoppningsvs lär de sig så småningom. :-)

Det är meningen att vi skall ha ett svärd i handen när vi rider programmet. Jag tror inte att jag är riktigt redo för detta än. Först måste programmet sitta perfekt!! Och inte för många ändringar för då blir det kaos i min hjärna.


När Ari och jag tränat färdigt fick Tilberi öva på att göra komplement(buga), som han skall göra på slutet av programmet. Jana hjälpte mig med godisskålen. Tilberis koncentration var i huvudsak riktad mot alla elaka, stickande insekter som surrade runt honom, så efter några gånger gav vi oss med det. Han fick hoppa över hindren några gånger också som avslutning. Det fungerade OK, men i värmen orkade han inte riktigt upp i sitt normala tempo.

Som avslutning och belöning på ett bra träningspass avnjöt Tilberi en svalkande dusch och lite gräs och vid hemkomst tog jag mig ett avkylande dopp i Klarälven!


/Ylva




Av Teater med häst och hund - 3 augusti 2007 19:22

Äntligen är ridorcherna återsamlade. Gammelorchen har återvänt efter några veckors semester. Vi tränade på att rida med dom skräckinjagande trummorna. Men orcher har inte alltid så lätt att hålla takten så det kommer behövas lite träning.. Vi bestämde programmet och det kommer bli riktigt häftigt ! Vissa saker gick riktigt bra, medans andra saker kommer behöva övas på, tex. när alla hästar står med huvudena tätt mot varandra i en stjärna. Det är inte lätt att rotera stjärnan i samma tempo... Närvarande åskådare tyckte att orcherna stundtals var lite småfnissiga, men riktigt duktiga ! Även en orch kan väl få skratta ibland, eller ? Bäva månde alla goda människor, hober och alver, för när det gäller kommer orcherna vara grymma på alla sätt och vis !


/ Eva & Amanda

Av Teater med häst och hund - 2 augusti 2007 15:37

Moria är på väg att bli färdig. Igår förbindades nivåerna med trappor och rampar, idag blev ingången färdig. Stollgångarna verkar dock inte vara helt så hemska som vi hade tänkt. Här är det Samwise som har tagit en av gångarna som ny bostad.

Presentation

Omröstning

Var är Fido?
 I nedre högra hörnet
 I nedre vänstra hörnet
 I övre högra hörnet
 I övre vänstra hörnet
 Vad är en Fido??

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards